ZUIDERKAPEL
In de wereld van de kunst draait alles om het woord echt. Het is synoniem aan origineel, oprecht, uniek, schitterend… en daardoor is het vanzelf waardevol, kostbaar en soms zelfs onschatbaar. Nep is in de kunsten het tegenovergestelde. Het is namaak, fake, vervalsing, bedrog. Kortom: vervangbaar, ondeugdelijk, kitsch en waardeloos. Met het thema echt nep duikt de maand van de geschiedenis dit jaar in een paradoxale wereld, een bedrieglijk spiegelpaleis. Wat is tegenwoordig nog echt en wat is daar de authentieke waarde van? Kan de kopie of de imitatie meer zeggingskracht hebben dan het origineel? Een dertiental kunstenaars van de UNIT Academie voelde zich uitgedaagd door het verborgen werk van hun verre voorgangers en zetten het werk naar hun eigen hand. Het doel was niet het reproduceren van een ‘Van Lymborch’, maar elementen uit het werk combineren met het eigen werk.
Bij alle kunstwerken zijn de typisch middeleeuwse stijlelementen en composities terug te vinden, maar de zijn de onderwerpen het heden ingetrokken. Zo is de Bijbelse iconografie vaak omgebogen om bijvoorbeeld de kracht van de natuur centraal te stellen of kritiek te leveren op ons moderne leven en de toekomst. De start van dit project was een workshop van Marloes Meijburg op het UNIT Atelier waarbij de werkwijze en technieken van de gebroeders van Lymborch zijn overgebracht.
Het echte werk van de gebroeders Van Lymborch is al eeuwenlang voor ons verborgen. We kennen het alleen dankzij tal van reproducties. Soms net echt, vaak ook echt nep. De originelen hebben inmiddels een mythische status verworven. Enkel een grote der aarde kreeg het werk ooit zelf in handen. Voor ons gewone stervelingen is het makkelijker de paus een hand te schudden dan deze kunst aan te raken.
Deze expositie wordt gerealiseerd door UNIT Academie in samenwerking met het Maelwael van Lymborch Huis