Expositie 'Andersheid'

dinsdag 01 oktober 2024 van 10:00 t/m woensdag 13 november 2024 17:00
expositie
Expositie 'Andersheid'

Het thema van deze expositie is ‘diversiteit’ en ‘andersheid’. In een context waarbinnen God de ‘Totaal Andere’ is, luidt de vraag die de geëxposeerde werken aan de bezoeker stellen: ‘Hoe verhoud jij je tot mensen met een ‘andere’ identiteit?’

Thijs Rutten en Yette Rohde
maakten voor deze expositie het alternatieve altaarstuk in de Stevenskerk. Daarnaast zijn er diverse werken van hen te zien in de Zuiderkapel.

De schilderijen van Yette Rohde richten zich op de (lichamelijke) onrust van deze tijd.
De vraag hoe wij ons tot elkaar, de natuur en onszelf verhouden, speelt hierin een grote rol.
Zoals de tekeningen op doek ‘Kentering’ en ‘Wending’. De figuren hangen ondersteboven. De Christusfiguur wordt gecombineerd met ‘de dwaas’ uit de tarot. Vanuit welk perspectief zien wij de wereld en elkaar?
Sinds het bestaan van de mensheid bevragen wij onze eigen positie in de wereld. Hoe gaan wij met elkaar om? Staan wij ervoor open om elkaar te helpen, onszelf in een breder perspectief te zien?

In de werken ‘Omslag’ en ‘Overgang’ speelt onze houding t.o.v. de klimaatveranderingen en polarisering een grote rol. Ook hierin zijn christelijke en tarot verwijzingen te vinden. Kunnen wij ons overgeven aan andere omstandigheden? Zijn wij in staat te ver’anderen’?

De schilderijen van de mannen in travestie van Thijs Rutten maken deel uit van een omvangrijker serie met als thema de ambivalentie en eenzaamheid van het coming-out proces. Voelbaar is de spanning tussen ‘wat intiem is’ en ‘wat openbaar wil zijn’, tussen de nood om zich te verbergen en het verlangen om gezien te worden.

Met het tweeluik ‘Adam and Steve in paradise’ en ‘What happened to paradise’ geeft Rutten commentaar op de situatie waarin de lhbtiqa+-gemeenschap zich bevindt: in plaats van tolerantie en vooruitgang worden haar rechten meer en meer bedreigd. De bijbelse gier symboliseert het goddelijke erbarmen.

De geëxposeerde werken worden betrokken en maken deel uit van de Roze Viering op 13 oktober in de Stevenskerk

Opening 3 oktober vanaf 19:30 uur

Tijdens deze opening zijn er ‘Levende Boeken’ van SPOTforall
Je leent een interessant mens in plaats van een interessant boek.
De levende boeken zijn 20 minuten per keer te leen in de Stevenskerk. De boeken hebben allemaal iets te vertellen over LHBTIQ+.
Wil jij ook een boek lenen? Kom dan 3 oktober langs en ga het gesprek aan.

Dit is in het kader van Coming Out Dag en mede mogelijk gemaakt door de Gemeente Nijmegen. Er zijn nog meer activiteiten! Meer weten? Klik hieronder.

Meer weten?

Kijk op de website van COC Regio Nijmegen